Dýcháte? (1. část)

Dýcháte? (1. část) - obrázek

Dýcháte? (1. část) - obrázek

Jednou jeden moudrý člověk řekl: „Člověk má pro svůj život přesně stanovený počet dechů. Záleží tedy na něm, kolika let se dožije, podle toho, jak rychle dýchá.“ To možná stojí za to, se na chvíli zamyslet. :)

Dýcháte? Samozřejmě, že ano, co je to za hloupou otázku, řeknete si. Je to přece automatická záležitost. Ano? A sledovali jste někdy hloubku a délku svých nádechů a výdechů? Pokud ano, už jistě víte, jak snadno se dá taková samozřejmá věc, jako dech, odbýt.

            Většina lidí dýchá v dnešní době velmi špatně a je to dáno už jen naším způsobem života. Nehledě na to, že ani kvalita námi vdechovaného vzduchu není zrovna vysoká. To vše může mít za následek nedostatek odolnosti vůči únavě, nervozitu či podrážděnost.

            Dýchání zásadním způsobem ovlivňuje náš život. Bez pevné stravy vydržíme několik týdnů, bez vody několik dnů. Pokud ale přestaneme dýchat, náš život nebude trvat déle, než několik minut.        Všechny důležité životní jevy souvisejí s procesem okysličování, tedy s procesem dýchání. Bez kyslíku není život. Naše buňky potřebují kyslík a dostat ho mohou z krve. Pokud dýcháme povrchně, v našich cévách koluje krev chudá na kyslík a životnost všech buněk je tím snížena. Miliardy našich buněk závisí na přívodu kyslíku. Vy jim můžete v tomto procesu pomoci hlubokým dechem. Rozhodně to uvítají.

            Přívod kyslíku je jedna strana dechu. Druhá neméně důležitá strana je odvod oxidu uhličitého z těla. Buňky se potřebují zbavit odpadků, které produkují. V tomto procesu jim je opět nápomocna krev. Čištění pak probíhá především v plicích. Navíc ve špatně větraných plicích je ideální prostředí pro rozmnožování zárodků mnoha bacilů.

            Dech není svázán jen s naší fyzickým tělem, ale významně ovlivňuje i naše psychické a emoční rozpoložení. Pokud jsme rozčílení či ve stresu, dýcháme krátce, rychle a povrchně. To působí na náš organismus negativně. Naopak jsme-li klidní a šťastní, klidně i dýcháme. Náš dech můžeme vlastně považovat za jakýsi nástroj, pomocí kterého lze zklidnit mysl a zvládat emoce. Harmonizuje a zklidňuje tělo i mysl. Určitě znáte ten pocit, že jdete na nějaké důležité ne příliš příjemné setkání (pohovor, zkoušku atd.) a podvědomě se, než vstoupíte do místnosti, opravdu zhluboka nadechnete. Vlastně si tak pomůžete k tomu, abyste se zklidnili a cítili se lépe. Nikdy nezapomenu na moment, kdy jsem měla ve škole asi deset minut před státnicemi. Nevěděla jsem, jestli mám brečet, křičet nebo se zoufale smát. Šla jsem do mezipatra na malý balkón, stoupla jsem si k zábradlí a začala dýchat čerstvý vzduch po dešti, jako by mi měly prasknout plíce. Během pár minut mi to ohromně pomohlo. Neříkám, že jsem byla úplně bez nervozity, ale velký rozdíl tam byl. To všechno se stalo intuitivně. V té době se to ani nemohlo stát vědomě a řízeně, protože o účinky dýchání jsem se začala zajímat až později. Naše tělo zná sama sebe možná lépe, než si sami myslíme. Můžeme se od něj poučit a hluboký dech někdy použít i vědomě a cíleně. Když vás něco nebo někdo naštve, zkuste se nejdříve desetkrát zhluboka nadechnout a vydechnout a možná bude vaše reakce jiná, než kdybyste to neudělali. Možná vás to také velmi příjemně překvapí. Zklidní se vaše tělo i mysl. Pokud se potřebujete uklidnit, je možné použít k hlubokému dechu i vizualizaci a nemusí jít o žádnou řízenou meditaci. Zkuste si jen představovat, jak vdechujete klid a sílu a vydechujete napětí, nervozitu a stres. Nemusíte u toho zrovna ležet na hodině jógy nebo powerjógy někde na podložce, ale můžete to zkusit třeba v autě s otevřeným okénkem nebo při chůzi na ulici. Ideální je samozřejmě mít k tomu ještě čerstvý vzduch.

LD

 

 

            Druhá část článku se bude věnovat spojení dechu a jógy (pránajáma, plný jógový dech, dech a koncentrace). Těšit se ale můžete i na jednu zajímavost a to na příběh člověka, který se živí výhradně a jen dýcháním.

 


Použité zdroje:

Van Lysebeth, A., JÓGA: Učím se jógu. Praha: Argo, 1998. ISBN 80-7203_073-6.

Nováková, K., O dechu. Get in Balance: První noviny o józe, č. 3, s. 7, 2009.

Krejčík, V., Dech – přirozená energie. Get in Balance: První noviny o józe, č. 1, s. 16, 2010.

12.05.2011 22:51:35
hmenclov
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one